Jonathan McComb mistet kone og to barn i en hundreårsflom, fant håp i Guds løfter (Ny bok av Max Lucado)

Jonathan McComb mistet kone og to barn i en hundreårsflom, fant håp i Guds løfter

(Ny bok av Max Lucado)

26. November, 2018 0 By hermon

Familien McComb var speilbildet på en typisk amerikansk familie. To små og nydelige barn. Et godt ekteskap. Jonathan jobbet på farmer. Laura solgte legemidler. De var gudfryktige, lykkelige, travle og bekymringsløse. Så kom stormen. Det var meldt regn, men ingen hadde kunnet forutse hundreårsflommen som kom. Elven Blanco steg 8,5 meter på nitti minutter, fosset gjennom bakkelandskapet i Sør-Texas og tok med seg hjem, biler og til og med bruer. Jonathan og familien hans forsøkte å søke tilflukt i andre etasje på hytta de var i, men det var ingen trygghet å finne der. Bygningen ble revet løs fra grunnmuren, og snart klamret de seg til en madrass mens de red det skumhvite vannet.

Jonathan overlevde.

Ingen av de andre gjorde det.

Da Denalyn og jeg besøkte ham på sykehuset kunne han nesten ikke bevege seg på grunn av smertene. Men den ødelagte hoften og de knuste ribbeina var ingenting sammenlignet med det knuste hjertet. Jonathan prøvde å si noe, men det var bare tårer som kom.

Noen uker senere klarte han å samle nok styrke til å tale i begravelsen til sin kone og to barn. Det virket som om alle i hele byen Corpus Christi var til stede. Det var ingen tomme seter eller tørre øyne i kirken denne dagen. I over en halv time fortalte Jonathan om kona og barna. Han fortalte om latteren og gleden og hvor tomt huset hans nå var blitt.

Så sa han:

Folk har spurt meg hvordan det går med meg og hvordan jeg klarer å være sterk og positiv midt i denne sorgen jeg gjennomgår. Jeg har svart dem at jeg har støttet meg til familie, venner, og det viktigste av alt – troen min … Etter å ha vært i kirken på søndager spurte Laura ofte: «Hvordan kan vi få flere mennesker til å komme til kirken så de kan få høre at Jesus har frelst dem?» Vel, Laura, hva syns du om dette? Nå er menneskene her.

Det er et spesielt bibelvers som har betydd mye for meg opp gjennom årene, som også har hjulpet meg mye nå. «Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, stol ikke på din egen forstand!» (Ordsp 3,5). Jeg har ingen forklaring på hvorfor tragedier som denne flommen skjer, og hvorfor liv går tapt, men jeg vet at Gud ikke lar oss møte noe vi ikke kan håndtere. Jeg vet at vi bare er her på jorden en kort stund, men tro meg – om det å knuse hvert bein i kroppen min ville brakt dem tilbake hadde jeg gladelig gjort det, men det er ikke vår oppgave … Ja, jeg vet at hele denne tragedien er grusom, og jeg har vært sint, opprørt, forvirret, og spurt hvorfor. Jeg har grått nok tårer til å fylle elven hundre ganger. Men jeg vet at jeg ikke kan forbli sint eller opprørt eller forvirret eller fortsette å spørre meg selv hvorfor, for jeg vil først få vite svarene når min tid har kommet og jeg blir gjenforent med dem i Himmelen. Men tro meg, det vil være det første spørsmålet jeg kommer til å stille.

 

Jeg bet meg merke i hvor mange ganger Jonathan sa: «Jeg vet».

Jeg vet at Gud ikke lar oss møte noe vi ikke kan håndtere.

Jeg vet at vi bare er her på jorden en kort stund …

Jeg vet at hele denne tragedien er grusom.

Jeg vet … jeg blir gjenforent med dem i Himmelen.

 

Jonathan var ikke naiv, han skjøv heller ikke det hele fra seg. Han reagerte ikke ut fra en grunn og overfladisk tro. Han visste at tragedien var grusom. Men midt i stormen fant han håp, et urokkelig håp. Han fant ingen lettvinte svar, men han fant Svaret. Han tok en bevisst avgjørelse om å bygge sitt liv på Guds løfter.



Over leser du et utdrag fra Max Lucados nye bok, Urokkelig Håp – Bygg ditt liv på Guds løfter. I denne boken forteller Max oss også om en bibelstudent som brukte halvannet år på å prøve å telle antallet løfter Gud har gitt menneskeheten. Han kom fram til at det var 7487 løfter! Max skriver:

«Guds løfter er furutrær i Skriftens Rocky Mountains: ubøyelige, uuttømmelige og i overflod. Noen av løftene er positive forsikringer om velsignelse. Andre er negative garantier om konsekvenser. Men alle er bindende, for Gud er ikke bare en som gir løfter, Gud er en som også holder dem.

Helt fra første kapittel av Skriften bekrefter Bibelen at Gud er til å stole på. Ni ganger gjentar Skriften, «Da sa Gud», og hver gang Gud talte skjedde det noe. Det skjedde noe vidunderlig. Ved guddommelig befaling ble det lys, land, strender og skapninger. Gud konsulterte ikke noen rådgivere først. Han trengte ikke assistanse. Han talte, og det skjedde. Som leser blir man sittende igjen med bare en konklusjon – Guds Ord er til å stole på. Det Han sier, kommer til å skje.»

Etter førti år i tjeneste har Max oppdaget at ingenting løfter opp en sliten sjel som nettopp Guds løfter, i boken presenterer han oss noen av sine favorittløfter som har gitt ham urokkelig håp gjennom livet. Han oppmuntrer oss til å benytte oss av den skattekisten som Guds løfter kan være for en kristen:

«Bygg ditt liv på Guds løfter. Fordi Hans løfter er ubrytelige, vil ditt håp være urokkelig. Vinden vil fortsatt blåse. Regnet vil fortsatt strømme ned. Men du vil bli stående til slutt – stående fast på Guds løfter.»

Fem av bibelversene Max Lucado løfter fram som bekrefter at Guds løfter er urokkelige:

  1. Han er uforanderlig. Han ser slutten fra begynnelsen. Han blir aldri tatt på sengen av det uventede. Han gjør ingen kursendringer midtveis. Han blir ikke offer for skiftende vær eller sinnsstemninger. «Hos Ham er det ingen forandring eller skiftende skygge.» (Jak 1,17)
  2. Han er trofast. «Han som ga løftet, er trofast.» (Heb 10,23)
  3. Han er mektig. Han lover ikke mer enn Han kan holde. «Det Han hadde lovt, det var Han også i stand til å gjøre.» (Rom 4,21)
  4. Han kan ikke lyve. «Det er umulig for Gud å lyve.» (Heb 6,18) En stein kan ikke svømme. En flodhest kan ikke fly. En sommerfugl kan ikke spise en tallerken spagetti. Du kan ikke sove på en sky, og Gud kan ikke lyve. Han overdriver ikke, manipulerer aldri, bruker aldri hvite løgner eller falsk smiger. Dette verset sier ikke at det er lite sannsynlig at Gud vil lyve, eller at det er usannsynlig at Gud vil lyve. Nei, uttalelsen er klar på at det er umulig!
  5. Skriften kunne ikke vært tydeligere. «Gud, Han som ikke kan lyve» (Tit 1,2). Svik er ikke en mulighet!